stress
De belangrijkste kenmerk van gezonde stress is dat de situatie stress niet aanhoud en de symptomen verdwijnen. Bij ongezonde stress houden de stress symptomen juist lang aan. De eisen vanuit de omgeving of de eisen die je jezelf stelt, je vermogen om met deze eisen om te gaan overstijgen.

Gezonde stress is een belasting en geeft een prikkel om te groeien Een voorbeeld hiervan is krachttraining. Ongezonde stress wordt geassocieerd met verlies van controle. Een paar voorbeelden van de negatieve effecten van een te hoog stressniveau:

  • Hogere stress werd geassocieerd met een slechter herstel, de hersteltijd kan met 50% doen toenemen!
  • Het risico van blessure verdubbeld ruwweg gedurende perioden van hoge stress
  • De hersteltijd van verscheidene ziekten onderdrukt, inclusief die van simpele wonden, tot zelfs 40%
  • Het kan je energieverbruik verlagen met enkele honderden calorieën per dag, terwijl de gelijktijdig vetoxidatie onderdrukt en anabolisme verlaagd. Dus meer vet en minder opbouw van spiermassa.

Een gezonde stressreactie kan je voelen aan je lichaam. Je krijgt het warmer, gaat zweten, spieren spannen zich aan, je hart gaan sneller kloppen, je concentreert je beter en je ademhaling versnelt. De belangrijkste kenmerk van gezonde stress is dat de stress situatie niet aanhoud en de symptomen verdwijnen.

Bij ongezonde stress houden de stress symptomen juist lang aan. De eisen vanuit de omgeving of de eisen die je jezelf stelt, overstijgen het vermogen dat je aankan. Mensen beschikken maar over een bepaalde maten van energie en dat kan opraken door te lang te veel stress te hebben.

Voor sporters is het daarom belangrijk om goed rekening te houden met het stressniveau. Heb je een periode van veel stress? Train de periode met veel stress met een lager volume of/en trainingsfrequentie.

Bronnen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18545186

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24343323

www.biologicalpsychiatryjournal.com/article/S0006-3223%2814%2900385-0/abstract

https://www.bell-coaching.com/

Micha Emelianov

Bart Verkuil & Arnold van Emmerik – Omgaan met stress en burnout

andere interessante blogs

Voeding
admin

Terug naar de basis: een update voor Macronutrients

Alle drie de macronutriënten zijn nodig om een ​​gezonde en actieve levensstijl te ondersteunen, het elimineren van een of ander dwingt ons lichaam in een adaptieve staat, die ons lichaam op lange termijn kan beïnvloeden

Interesse in een gratis 1 op 1 training sessie?

Kom in contact met ons en wij geven uw meer informatie over deze actie.

Personal training fit&perform